onsdag 9 juli 2008

Kontrollplan

För att kunna kalla till byggsamråd och kunna börja med grunden måste jag ha en kontrollplan. Så en sådan har jag börjat skriva på. Boverket beskriver vad som ska göras här, som vanligt är verket inte speciellt hjälpsamt för en småhusbyggar som jag själv. Men jag har åtminstone hittat två exempel hur man skriver en kontrollplan. En enkel variant och en något mer utförligare när det gäller referenser till BBR och BKR med flera regler och lagar. Fast jag tycker ingen av dem passar mig. De utgår från att man ska ta in en massa med dyra konsulter som sedan skriver på ett papper.

Mer intressant var följande länk från Stockholm stad, som går igenom hela processen med att ha byggsamråd. Det verkar var så att byggherren i samråd med kommunen bestämmer vad som ska kontrolleras och när. Så jag tänkte skriva ned en list på saker som jag tycker ska kontrolleras och sedan ringa och fråga kommunens byggnasingenjör om han tycker det varkar rimligt. I vilket fall som helst tycks det vara viktigast med egenkontroll. Att varje del av bygget dokumenteras noggrant med fotografering och med tillhörande beskrivning, så att man i efterhand vet vad man har gjort. Jag tänkte publicera bilder och texter på denna blog och sedan samman ställa allt i en byggbeskrivning inför avslutningen av bygget. Då borde jag få mitt slutbevis av byggnadsnämnden Får se vad byggnasingenjören sägerm om det.

Inga kommentarer: