måndag 19 maj 2008

Årsmötte med lerhusföreningen

I helgen var jag på Lerbyggeföreningen årsmöte i Stjärnsund. Lerbyggeföreningen
är en förening för oss som vill bygga med lera och stöder alla olika tekniker för att bygga hus med lera. Jag blev invald i en arbetsgrupp för att arbeta med internet.

Vi hade också ett studie besök på Stjärnsunds herrgård. Den är från 1779 och byggt med en väldigt intressant teknik. Först har man byggt ett timrat hus som man sedan har lerklinat både ut och invändigt så att det ser ut som en herrgård. Att lerklina innebär att man har en blandning med bland annat lera och sand som man putsar på väggarna. Det kan vara mycket tjocka lager med lera på väggarna. Huset hade tyvärr fått stå ouppvärmt under många år och då fått fuktskador. Man har därför gjort en kostsam renovering som ännu inte är helt klar. Här är några bilder på herrgården:


Vist är det ett vacker hus.



Även invändigt.


På grund av renoveringen kunde man väldigt bra se hur det var byggt.

På min spaning i Stjärnsund såg jag också lerklinad mur som man gjorde 2005. Det är någon typ av flätat matta invändigt och sedan har man lerklinat på den. Den har hållit sig väldigt bra ser det ut som.


Slutligen tittade jag den byggnad som jag själv varit med och bygg när jag läste den mycket roliga kursen Bärkraftig byggande, som jag varmt rekommenderar.



Detta hus ett övningshus för att man på kursen ska kunna lära sig olika byggmoment. Invändigt är vissa väggar lerklinade. Som denna:



Ytterligare en vägg skull lerklinas invändigt. Det var det sista finna lagret som skulle på plats. Jag var med och trampade ihop blandningen. När man lerklinar ett helt hus använder man sig av en tvångsblandare men det går bra att trampa om det inte är så mycket man ska ha. Fast det jobbigt att trampa, särskilt eftersom man gör det bäst barfota och det var kalt och snöade till och med lite i Stjärnsund.

Inga kommentarer: